Online marketing tijdens een pandemie

In een periode van grootschalige economische recessies en dalende markten, proberen de meeste ondernemers om te overleven onder meer hun advertentiebudgetten te verlagen. Tegelijkertijd is er onder hen altijd een bepaald percentage dat hetzelfde doel nastreeft, maar het tegenovergestelde doet, dat wil zeggen degenen die het advertentiebudget sparen en soms zelfs verhogen. De praktijk leert dat degenen die tegen de stroom in zijn gegaan, meer geneigd zijn het hoofd boven water te houden en hun marktaandeel en winst te vergroten. Het is duidelijk dat tijdens periodes van enorme daling van de advertentiekosten, volgens de marktwetten, het merkbaar goedkoper wordt. Dit wordt gebruikt door de meest gedurfde marktspelers en vergroten hun marketingactiviteit, waarbij ze in gedachten houden dat adverteren in de eerste plaats een investering is.

Besparen op advertenties is als de klok stilzetten om tijd te besparen.

Henry Ford

Hoe te groeien tijdens een recessie

De huidige economische crisis werd, zoals u weet, veroorzaakt door externe factoren, waaronder de strijd tegen de verspreiding van het Covid-19-virus en de ineenstorting van de olieprijzen. Maatregelen om het coronavirus te bestrijden maakten de introductie van een universeel zelfisolatieregime noodzakelijk. Tegen de achtergrond van een vrij goed ontwikkelde telecommunicatie- en IT-sector zouden zelfisolatie van consumenten en quarantainemaatregelen met een verbod op het bezoeken van openbare plaatsen moeten leiden tot een verandering in de gewoonten van de consument. Grote massa’s mensen beperken hun offline activiteit en compenseren dit met online activiteit. Het verkeer groeit snel. De media melden dat netwerken onder ongekende druk staan ​​en dat de huidige situatie een echte test is voor de veerkracht van de infrastructuur. Britse ISP’s melden een toename van het verkeer met 30%. En in een dergelijke situatie wordt het belangrijkste reclamegeluid minder. Iedereen die op dit moment het budget vakkundig besteedt aan goedkopere advertenties, heeft een kans om de positie van zijn merk op de markt te versterken en de verkoop op peil te houden. Actief adverteren tijdens de crisis geeft het merk stabiliteit in de ogen van de consument, en met de stabilisatie van de algemene economische situatie kun je concurrenten die een bevriezingscrisis hebben meegemaakt, ver voor zijn. De aanpak van anti-crisispromotie op internet moet echter zorgvuldig worden overwogen in het alomvattende plan, rekening houdend met alle nuances van de huidige situatie.

Analyseer de statistieken zorgvuldig en kies die marketingtools die de meeste kans van slagen hebben.

Aangezien de consumentenactiviteit aanzienlijk is verminderd, moet de reclameactiviteit worden aangepast zodat het budget meer wordt gericht op contentmarketing en moet worden geprobeerd het voordeel te halen van een gedeeltelijke daling van de biedingen in contextuele advertenties en targeting-systemen in sociale netwerken. Bijzondere aandacht moet worden besteed aan pogingen om de inkomsten van bestaande klanten te vergroten. Regelmatige mailings en het opzetten van e-mailtriggerketens kunnen hier erg handig zijn. Internetmarketing maakt het mogelijk om snel de voortgang van reclamecampagnes te volgen en realtime wijzigingen aan te brengen. Als u niet zeker weet welke benadering u kiest, kunt u het beste meerdere opties lanceren en uw budget omleiden naarmate uw campagnes naar de meest effectieve stromen.

Het is echter niet nodig om de reclame-intensiteit fanatiek te verhogen. Het is noodzakelijk om het punt van maximale investering te berekenen, bij overschrijding daarvan stopt de winstgevendheid met groeien.

Een beetje wetenschap

Het Journal of the Academy of Marketing Science, een academisch tijdschrift van 2000 tot 2015, dat sinds 1973 in Amerika wordt gepubliceerd, werkte aan de studie van de impact van bedrijfscycli op marketing. Waarnemingen in dit onderzoek hebben aangetoond dat bedrijven tijdens crises een unieke kans hebben om hun positie in de markt te versterken door middel van een actieve marketingstrategie. In een aantal voorbeelden wordt de ervaring van het Amerikaanse consumptiegoederenbedrijf Reckitt Benckiser genoemd. In 2009 werd het gekenmerkt door winstgroei met 14% en omzet – met 8%, terwijl de meeste concurrenten meer dan 10% aan winst verloren. Het bleek dat Reckitt Benckiser tijdens de recessie zijn advertentiekosten met 25% verhoogde en zijn klanten er blijvend van overtuigde dat het kopen van dure merkproducten zelfs in moeilijke tijden winstgevender is.

Wetenschappers hebben herhaaldelijk opgemerkt dat de meeste bedrijven hun advertentiekosten verlagen. Tegelijkertijd benadrukten de auteurs dat dit te wijten is aan het idee van marketing als een kostenpost, en niet als een investering. Bovendien werd de neerwaartse trend in de uitgaven geclassificeerd als kuddegedrag. Het bleek dat de irrationele psychologie van de massa geen onbekende is in de cynisch rationele zakenwereld. In dit artikel worden zes bewijzen genoemd die aantonen dat het handhaven of zelfs verhogen van advertentie-uitgaven tijdens economische neergangen vaak tot langetermijnvoordelen leidt.

De samenvattende wetenschappelijke review bevat de volgende bevindingen:

  • het aanpassen van marketingactiviteiten tijdens recessies beïnvloedt het consumentengedrag;
  • bedrijven die tegen algemene trends ingaan, profiteren van zowel tijdens de crisis als erna;

Het is raadzaam om markttrends te doorbreken wanneer rekening wordt gehouden met het hele complex van factoren, zoals: de cyclische vraag en effectiviteit van marketing, evenals de cyclische bijdrage aan de winst van elke verkoop.

Voorbeeld van Griekenland

De verbluffende Griekse ineenstorting van 2009–2018 is een van de meest opvallende voorbeelden van marketingeffectiviteit in tijden van economische onrust. Dit kan worden beoordeeld op basis van de studie “Marketingstrategieën en prestaties tijdens economische crisis”, die in Griekenland zelf werd uitgevoerd en gewijd was aan de studie van de acties van marketeers in 167 bedrijven die betrokken zijn bij de productie van zuivelproducten. In de loop van het onderzoek bleek dat de advertentie-intensiteit tijdens de crisis 2 keer afnam. Maar het is bewezen dat reclame zowel in de pre-crisisperiode als tijdens de onrust een statistisch effect had op de winstgevendheid van bedrijven. En meer advertenties zorgden voor meer ROI, maar tot op zekere hoogte te berekenen. De auteurs van de studie meldden ook dat “uitnodigende” reclame op tv voor de crisis gunstig bleek te zijn, terwijl “verhelderende” reclame in kranten en tijdschriften het beste presteerde tijdens de crisis. Het is vermeldenswaard dat het onderzoek eind jaren 2000 werd uitgevoerd, toen kranten en tijdschriften een populairder advertentiemedium waren dan tegenwoordig, toen ze werden vervangen door internetsites.

De resultaten van het Griekse onderzoek, vertaald naar de internetomgeving, ondersteunen de bovenstaande veronderstelling dat contentmarketing tijdens een recessie aanzienlijke verkoopondersteuning kan bieden.

Сonclusies

In een crisissituatie zijn er potentiële groeikansen, het is alleen dat we vaak bezwijken voor het gevoel van de kudde en, verstopt, het gevaar afwachten in plaats van te handelen. Internetmarketing in de huidige omgeving wordt een van de weinige manieren om te handelen. Om het te negeren, drastisch in uw budget te snijden en met iedereen mee te gaan, is stil te staan ​​en te aarzelen om problemen op te lossen. En uitstel is, zoals u weet, vaak als de dood.

Eens, tijdens de volgende economische crisis, vertelde de oprichter van de grootste Amerikaanse groot- en detailhandelketen Walmart, Sam Walton, wat hij vindt van de recessie die dan doormaakt. Waarop we het volgende antwoord van hem kregen: “Ik dacht aan haar en besloot niet mee te doen.”

Raak niet betrokken bij recessies, onderneem actie! Alleen die bedrijven die optreden, kunnen de storm doorstaan ​​en de voorwaarden scheppen om hun marktaandeel te versterken naarmate de situatie begint te verbeteren.

Neem contact met ons op en we bespreken verschillende mogelijkheden.

E-mail: info@webdevelopmentapp.com

BE: +32 499 41 46 24

Franklin Rooseveltplaats 12, 2060 Antwerpen, Belgie

website ontwerpen

https://webdevelopmentapp.com/nl/